De moord op Commendatore - deel 2, Metaforen verschuiven

Gelezen door: Lin (44 boeken)

Citaat: "Misschien was het door Tomohiko Amada geschilderde 'De moord op Commendatore' ook zo'n ander tafereel, bedacht ik. Dat schilderij was wellicht de beste Metafoor om in deze wereld nog een andere, nieuwe werkelijkheid tot stand te brengen, net zoals de woorden van een uitmuntende dichter dat doen. "

Deel 2 bouwt verder op de verhaallijn van deel 1. Onze naamloze hoofdpersoon werkt verder aan het portret van Marie, een meisje dat vermoedelijk de dochter is van zijn buurman Menschiki. Zoals in vrijwel al Murakami's romans wordt de lijn tussen de banale en een irreële wereld overschreden. Door het openen van een luik belandt de hoofdpersoon in 'de wereld van de Metaforen', waar hij zijn grootste angst, namelijk die voor gesloten ruimtes, moet overwinnen. Parrallel met deze gebeurtenis is ook Marie enkele dagen vermist. 'De moord op Commendatore' is misschien niet Murakami's sterkste roman, maar hij bevat wel mooie passages (zoals de tocht van de hoofdpersoon in die vreemde wereld) en enkele interessante personages. De keuze voor een schilder als hoofdpersonage opent mogelijkheden, het is boeiend om te lezen hoe een schilderij tot stand komt, hoe een kunstenaar worstelt om een driedimensionaal mens weer te geven op een tweedimensionaal doek. Verder bevat de roman werkelijk alle gebruikelijke ingrediënten: de eenzaat, de overgang naar een irreële wereld, muziek, eigenzinnigheid, afkeer van dwang in totalitaire regimes, vrijblijvende seks met een getrouwde vrouw, de levensechte droom, het spiegelbeeld (de man in de witte Subaru), de verwijzing naar mythes, het jeugdtrauma, de innerlijke zoektocht, ... Maar de naamloze hoofdpersoon die ondanks het nieuwe evenwicht dat hij vond weer terugkeert naar zijn oude bestaan, lijkt eerder aan te sluiten bij Murakami's eerste romans. Alsof op de één of andere manier de cirkel rond is, en misschien ook de schrijver terugkeert naar zijn jeugd, naar het boeddhisme?? Zoals ook Tomohiko Amada, de schilder van 'de moord op Commendatore', teruggreep naar de Japanse nihonga stijl.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties: