No Logo: De strijd tegen de dwang van de wereldmerken

Gelezen door: Dirk Similon (135 boeken)

Citaat: "Producten worden gemaakt in de fabriek,' zegt Walter Landor, directeur van het merkbureau Landor, 'maar merken worden gemaakt in het hoofd van de mensen'."

Naomi Klein is natuurlijk zelf een groot merk in de antiglobaliseringsbeweging. Ik wou meer over dit thema weten en daarom vond ik dat ik dit boek (uitgegeven in 2000) eens moest lezen. Een indrukwekkende analyse van de inname van alle persoonlijke en gemeenschapsruimte door de grote merken Nike, Shell, Gapp, Hilfiger, Monsanto,...

Om de paar bladzijden een inzicht waar ik 'waw' van zei. Voorbeeld: dat fabrieken verhuizen naar lageloon-landen is niet enkel om winstmarges te kunnen verhogen, maar ook om van de vervelende productie van goederen af te zijn, om zich enkel bezig te kunnen houden met de verkoop van hun merk en niet geambeteerd te worden door zoiets als sociale rechten van arbeiders. Het boek staat vol van dergelijke meer of minder discutabele uitspraken maar ze zijn alle wel degelijk gedocumenteerd en onderbouwd.

Na een tijdje ken je de boodschap wel. Naar het einde toe trekt ze de discussie open van een strijd tegen de merken, waarvoor de mensen enkel gemotiveerd zijn als de beelden van uitgebuite kinderen op hun koopgedrag ingrijpen, naar de vraag: "Hoe moeten de mensen die deze uitbuiting ondergaan, sterker en autonomer gemaakt worden?" Daar moet de oplossing voor gezocht worden. Ook: "Wat te doen met de niet-gemerkte bedrijven die bvb aan landen leveren die het product verkoopbaar maken (energieleveranciers ea) maar zeker met niet minder macht achter de schermen opereren?"

Het hele boek getuigt tevens van een groot optimisme naar de opkomst van de tegenbeweging(en) die in al zijn verdeeldheid ook zijn kracht vindt. Ik vraag me af of dit optimisme wel gerechtvaardigd is als ik zie wat er de afgelopen 15 jaar is gebeurd.

 | Reacties (0)Delen |
0 reacties: